Thursday, May 24, 2007

Vägning, mätning och spruta

Nu har Bemi varit på BVC med pappa. Det var den årliga kollen. Den lille krabaten väger nu 9 kilo och är 73,5 cm lång. Nu kan han även äta vår mat utan några större restriktioner. Det är bara att testa och se vad han gillar. Känner jag vår son rätt så kommer det inte vara några problem.

Men det är fortfarande Roger och jag som bestämmer vad han får/kan äta. Roger och jag är överrens om att försöka hålla socker borta från Bemi så länge vi kan. Vi tror att det är det bästa för honom, hans hälsa och tänder. Varför vänja honom vid söta produkter när han inte vet att det finns? Han älskar mat, äter bra och det vill vi att han ska fortsätta med utan att det ska finnas något annat som "konkurrerar" med maten så som kakor, godis, saft och läsk. Han nöjer sig snällt med en riskaka eller ett rån när vi fikar och äter kakor. För honom är det kakor och så vill jag/vi att det ska fortsätta ett tag till. När han är så stor att han förstår att vi äter annat och självmant efterfrågar saker, ja, då får Roger och jag ta ställning till det då.

Visst kommer Bemi få smaka på sin tårta på lördag fast där är socker i den. Jag är ingen hjärtlös mamma *ler*. Men det är ett speciellt tillfälle då och han kommer bara få smaka tårtan och inga andra kakor som det serveras. Det finns ingen anledning till mer kakor för hans del! Och vid andra speciella tillfällen kommer han säkert att få smaka på godsaker men som sagt, det avgör vi, vad det är läge för vid just det tillfället.

Nu blev det en massa snack om mat och socker här men jag känner att det är en viktig fråga idag då allt för många ger sina barn socker allt för tidigt och vänjer dem vid de alternativen. Samt att jag inte vill att andra människor ska ge Bemi saker som inte Roger och jag har sagt ok till och därigenom fördärva det Roger och jag försöker leva efter hemma. Folk gör vad de vill med sina barn men mitt barn bestämmer jag över.

Så där! Nu lämnar jag det. BVC-sköterskan sa även att Bemi förmodligen kommer få en tand till innan helgen. *weeeiii* Innebär det då feber igen? Lagom till födelsedagen? Nåja, då vet vi vad det beror på....eller inte. Han fick ju spruta idag och han brukar få feber efter en vaccination. Så febern kan ju då bero på tanden eller sprutan....Enligt Roger var Bemi duktig när han fick sprutan, han pep till men sen var det inte mer med det. Duktig kille!

Nu har han ingen tid hos BVC förrän vid 18 månader, dvs i november. Men BVC sa att vi kunde ringa och boka tid för vägning och mätning om vi ville under denna tiden fram till november och det är klart att vi vill det. Vill ju kunna hålla lite koll på honom hur han växer i alla fall upp till han är en 2-3 år.

Idag fyller ett av BB-maffians barn år. Grattis Filip på 1-årsdagen! Stora killen!! Hoppas du får en toppendag killen!!

No comments: