Sunday, May 27, 2007

Benjamin 1 år

Igår var det den stora dagen. Benjamin fyllde ett år! Ett helt år har vi haft vår guldklimp hos oss. Och det skulle givetvis firas. Roger och jag förberedde hela veckan kändes det som men så blev det nog ganska bra också.

Eftersom vi skulle bli 27 personer kände vi att det kunde bli en aning trångt i vårt hus så vi hyrde lokalen som ligger ett stenkast bort. I fredags kväll dekorerade Roger lokalen med ballonger och girlanger, dukade och ställde i ordning. Jag var hemma med Bemi och förberedde smörgåstårtorna. 3½ smörgåstårta gjorde vi. Den halva pga att Bemis plastmormor inte äte kött så hon fick en egen.

På lördag morgon fick Bemi öppna paket från oss. Han fick en gåvagn och ett par skor av oss. Han fattade galoppen med gåvagnen med en gång och traskade på så fint.

Bemi och mamma öppnar paket, ett av många för dagen...

Jag har fått en gåvagn, jag har fått en gåvagn...

Medan Bemi sedan sov fixade vi dekoreringen av smörgåstårtorna, jag körde och köpte svenska jordgubbar (mums!) och vi förberedde själva tårtan. Det var meningen att jag skulle försökt vila lite men det var för mycket tankar som rörde sig i huvudet för det. Kändes mer stressande att ligga där och vila än avkopplande. Bemi vaknade strax efter fem i morse nämligen och då brukar jag bli en aning trött på kvällen när jag varit uppe så tidigt med honom. Han är ju inte direkt lugn och stilla på morgnarna...

På eftermiddagen ville givetvis inte Bemi sova. Han känner alltid på sig när det är något så till slut fick Roger gå ut och gå en sväng med honom i vagnen och då somnade han. Han vaknade precis lagom till när de första gästerna kom. Och sedan var det fullt ös hela eftermiddagen och kvällen.

Bemi fick många fina paket, en del saker som mamma och pappa önskat för att de är nyttiga - en cykelstol bland annat nu när han ska bli dagispojke till hösten. Sedan fick han även en pool att ha i trädgården till sommaren, den vill nog mamma minst lika mycket använda *ler*. Sedan fick Bemi mycket kläder, matta till sitt nya rum, en jättefin traktor i plast som tål att bitas i, en finare bil i form av en låda eller vad man ska säga - denna kommer mamma sätta på en hylla långt uppe tills Bemi lämnat bitstadiet. Annars kommer den att bli fördärvad av små Bemitänder och det vore jättesynd. Vad fick han mer? En egen handduk, en bok, en spelande makapär, ett fischer price flygplan som låter, span, spade och såna saker som man kan använda i sandlådan eller i poolen, pengar och presentkort.

Filip, var det så här du menade att jag skulle använda gåvagnen?

Fast jag går nog hellre själv med den...

Farmor och farfar ville gärna att Bemi skulle få kladda på sin födelsedag. Vad i nöjet att kladda ligger förstår inte en mamma som avskyr kladd men nåja. Bemi fick strippa en aning för jag ville inte ha fläckar på hans fina kläder, på med kladdskyddet och så fick han en egen tårta av farmor och farfar. De hade beställt en tårtbit med oblat med en bild på Bemi. Bara priset på denna tårtbit hade fått mig att sätta tårtan i halsen...110 spänn för en liten bit tårta....Eftersom vi inte vill att Bemi äter socker (för att det är totalt onödigt när man är 1 år, se tidigare inlägg...) är han inte heller van vid något så sött som marsipan, sylt och vaniljkräm. Så Bemi visade tydligt att han inte gillade tårtan, han gillade kanske tårtan i sig men inte att äta den. Något vi så klart uppskattar för då har han inte fått mersmak. Givetvis fick han smaka en bit av sin fina ormtårta också men då fick han bara små bitar av sockerkakan och det gick väl an men ärligt så gillar han nog sina (torra och smaklösa) riskakor bättre.

Nja, jag vet inte riktigt om jag gillar detta söta ni gett mig...

Nej, pappa du kan nog behålla den dära tårtan själv...

Denna fina ormtårta knåpade pappa puh ihop efter en idé av mamma....

Benjamin är ju en riktig clown och älskar att ha massor av folk omkring sig som han får showa för. Han höll som vanligt hov igår. Ingen kan motstå hans charm! Så han var så nöjd och glad hela kvällen fram till kl 8 när vi höll på att städa lokalen med hjälp av gudmor Jenny, Andreas och onkel Tompa. Då var Bemi trött men han kämpade på tills vi kom hem och han fick sin välling.

För mamma och pappa slutade kalaset vid 23.30, nästan exakt när vår lille bus föddes för ett år sedan. Han föddes ju 23.33. Då gick sista gästerna hem!

Jag vill tacka alla gäster som var med och gjorde Bemis dag till något speciellt! Och jag vill tacka för alla fina presenter så klart!

Idag blir det en lugn dag, mors dag och allt. Vi borde dock åka och handla lite mat inför veckan. Bemi och jag har fullt upp de dagar jag är hemma denna veckan och på jobb har jag också fullt upp denna veckan så någon mathandling under veckan blir det inte.

-----------

Det blev ingen mathandling idag. Vi tar det i morgon eller på tisdag. Istället blev det lite softa i soffan och titta på en del av Kronprinsessan medan Bemi sov förmiddag och mamma fick present av pappa puh (och Bemi) under tiden. Presentkort på KappAhl för att jag ska kunna köpa en klänning/tunika som jag hittade där i förra veckan. Nu ska vi strax ut och äta med svärisarna. Orkar egentligen inte laga mat idag och när de föreslog att vi skulle följa med så kunde vi inte säga nej.

Vi har passat på att ta lite ettårsbilder idag. Det var minsann inte så lätt att göra det idag, inte som för 6 månader sedan när han satt snällt på sin plats. Nu var han på språng hela tiden....Men några få bra bilder blev där och de kommer här:





1 comment:

Ivy said...

Herrejisses! Redan ett år! GRATTIS TILL ER ALLA!!!

Vad gäller tårtätning så ska vi också beställa en mini-tårta till Isa - så får hon kladda bäst hon vill med den och säkert käka upp alltihopa så som hon käkar på nu (å så får hon inget mer när hennes bit är slut :-D ). Allra bsät vore ju om det blev som med Bemi - att det blir för sött *hoppas*

Stor kram till dig och stora killen Benjamin!