Monday, July 14, 2008

Renovering

Den som vill se en kortfattad lista och med en del mer punkter än det jag tar upp här kan ta en titt i Rogers blogg: funhagen.blogspot.com Jag tar i stort sett bara upp markplansrenoveringen här nedan:

En prioritering har jag: Bemis rum ska vi börja med, helst ska det vara klart när vi flyttar in om det är möjligt för att "störa" han så lite som mycket. Det är tillräckligt att vi ska flytta känner jag. Att han sedan ska behöva få nytt rum 2 gånger är kanske lite onödigt, först när vi flyttar in och sedan när vi renoverat klart. Men det får vi se. Det beror lite på när farmor flyttar.

Bemi ska ha en tapet från Midbec som ingår i serien Keek-A-Boo. Den är mörkblå med stora vita stjärnor. Den ska han ha som fondtapet och resterande väggar ska vara vita. Han ska få en ny säng, vit växa säng från IKEA så småningom. Och även en vit hylla.

Stora badrummet ska förmodligen gå i vitt/grått/brunt. Vi funderar på gråsvart klinker på golvet, avlånga vita kakelplattor på väggarna, gärna i matt. Vid toalett ska vi ha en fondruta i brunt...tror vi. Eller i samma gråsvarta som på golvet.

Lilla toaletten vet vi inte riktigt ännu men den kommer vi nog att börja med så att vi har en presentabel gästtoalett. Jag funderar på vitt och skogsgrönt....

Hallen kommer få gråa väggar och trappräcket ska målas vitt, riktigt vitt. Trappstegen ska få eklaminat, vi har hittat ett ställe som säljer enkla lösningar för trapprenovering.

Köket kommer som sagt att rivas ut helt. Vi är inne på ekluckor, induktionshäll, istället för skåpsluckor nere vill jag ha stora utdragslådor för att få en bättre överblick. Väggarna i köket kommer förmodligen gå i vitt och kakel vid köksdelen i brunt/beige.

Vardagsrummet ska strukturtapeten ner (gäller alla rum!) och sedan ska det målas beige/sand och med en mörkbrun fondvägg där vi ska ha TVn.

Sovrummet - så långt har jag inte riktigt kommit. Det blir vita väggar med någon fond i alla fall (ja, jag gillar fondväggar - enkelt sätt att få färg på ett rum utan att det blir för mycket). Idag har vi vitt och beige i sovrummet. Dags för någon annan färg känner jag. Bokhyllan vi har i dag ska ut eller rättare sagt ner i verkstaden för att underlätta den förvaring jag ser framför mig där.

Pyssel/datarummet kommer få vita väggar. Kanske är jag djärv och tar en stark färg till fondvägg där mitt skrivbord ska stå (Roger kommer sitta med ryggen emot så han kommer inte se det *ler*). Jag är lite inne på turkost *hjälp* - snyggt men en staaaark färg. Det är ett litet rum så det blir kanske too much men vi får se.

Gillestugan ska så småningom bli två rum men det är ett projekt som ligger låååångt fram i tiden. Till en början målar vi förmodligen bara om så att det blir lite ljusare.

Det var väl lite kortfattat vad jag hade tänkt mig. Roger och jag är oftast överrens om vad som är snyggt (kanske inte den där biten om turkost...) så det kommer inte bli svårt att enas tror jag. Prioriteringsordningen är vi nog också någerlunda överrens om.

Det kommer bli mycket slit, ingen fritid, ingen semester på några år och kanske en del gnäll... Men det är slutresultatet som räknas. Och det kommer bli sååååå fint!!!!!

Jag lägger till en ny label för mina inlägg för det kommer bli mycket renoveringssnack tror jag... Lovar komma med före och efterbilder också.

3 comments:

Ivy said...

Det kommer att bli så snyggt Hanna :) Mycket jobb med huset kommer verkligen att vara värt det før er familj!

Fondväggar är snyggt, jag håller med om att det är fräscht och diskret sätt att sätta färg och lätt att förändra senare också. Andreas håller inte alltid riktigt med om fondväggar dock, så där får vi førhandla i framtiden ;)

Om du tänker på Ikea sängen Vikare - så har de tagit bort den vita ur sortimentet! Vi skulle køpa den i helgen till Isa - bara så att hon har en såang att titta på o vänja sig vid - men den är borta! Har ringt till Örebro och Linkøpings IKEA førutom alla norska... blev sååå irriterad. Den är ju suverän annars och en av de få som får plats i vårt sovrum. Så om det ær den ni vill ha till Bemi så skynda er o ring runt till närliggande IKEA och reservera!

Ivy said...

Førresten så håller jag på turkost också :) jag bearbetar Andreas här hemma jag med... går inte så bra haha.

Ivy said...

Hahaha! Turkost och brunt blir grymt snyggt!

Ser gärna bilder sen, tittar in igen snart.

Nu ska jag hindra frøken fr att rita på vänster fotens tånaglar... insåg just att høgra tånaglar är snyggt lila... så där så det ser ut som om hon slagit sig førdärvad.