Saturday, July 19, 2008

10 år

För 10 år sedan hade pappa och jag precis flyttat från vårt hus till en lägenhet på Klostergården i Lund. Första gången jag flyttade (jag var 2 år när mamma och pappa flyttade in i huset och jag minns inget från tiden innan vi bodde i huset), stor omställning. Vi började ett nytt liv kan man säga. Men något vidare stort sällskap var jag nog inte för pappa, han hade nog dessutom sår i öronen från mitt tjat och telefonen ockuperade jag som en äkta tjej. Ockuperade, ja, jag lämnade inte den ur sikte, HAN kunde ju ringa...

För 10 år sedan hade jag STORA fjärilar i magen. Jag skulle några dagar senare ut på dejt med en kille som jag hade träffat på ett diskotek den 17 juli. Killen hade ringt mig dagen efter, precis som han hade sagt att han skulle göra och vi bestämde att vi skulle gå på bio på torsdagen. Efter någon timme ringde han igen och sa att han kunde inte vänta ända tills torsdagen innan han fick träffa mig - kunde vi gå på bio på tisdagen istället? Gärna för mig!!

Det var pirrigt och ett tag sedan jag var på dejt. Han kom och hämtade mig med sin röda Nissan Sunny. Vi såg Armageddon och vad filmen handlade om, ja, det minns jag inte. Det fanns annat som var intressantare....

Den dejten följdes av många fler och idag, 10 år senare sitter jag här - är sambo med killen från diskoteket, vi har fått 1 underbart barn tillsammans och ska snart flytta in i vårt efterlängtade hus. Dessa 10 år har gått fort på ett sätt men också varit väldigt innehållsrika. Vi ska snart göra vår 4:e flytt tillsammans och på ett sätt börja ett nytt liv.

I torsdags firade vi att det var 10 år sedan vi träffades för första gången. Vi hade ordnat barnvakt och Bemi var hos faster Sussi hela dagen och natten. Roger och jag tog tåget till Köpenhamn för en dag på tu man hand. Vi promenerade jättemycket (1,5 mil totalt under dagen), åt underbara smörrebröd, promenerade på Ströget, gick på "Ripley's Believe it or not"-museum och avslutade dagen i Köpenhamn med vegetarisk medelhavsbuffé på RizRaz. Sedan tog vi tåget till Malmö och tog in på hotell. Där avslutade vi med lite god dricka, ostbågar och TV-tittande. Mys á la Hanna och Roger!!

Dagen efter mumsade vi underbar hotellfrukost (ni som känner mig vet att jag ÄLSKAR hotellfrukost) och sedan åkte vi för att hämta upp vår miniman som hade haft en härlig dag hos sin faster med mycket bus och lek.

Dagen i Köpenhamn var välbehövlig. Det är något vi måste unna oss mer av. Det var som på den "gamla goda tiden", promenader hand i hand, vi kunde prata ostört och koncentrera oss på just OSS. Det var så avslappnat och skönt. En dag att vårda förhållandet och samla nya krafter. För hur man än ser på det så är livet med barn hektiskt (speciellt när man har en duracell-kanin som vi) och allt fokus hamnar på Bemi (med all rätt men VI är också viktiga).

1 comment:

Anonymous said...

Grattis till decenniet! Låter som ett perfekt firande - det är viktigt att vårda om varandra! Å ja... hotellfrukostar är MUMS!

Ivy