Tuesday, August 21, 2007

Läkarbesök

Så har jag varit på läkarbesöket jag dels fasade för och dels så desperat behövde. Kanske gjorde jag rätt som nojade för att läggas in - för jag slapp det. Ibland får jag för mig att nojar jag för något så händer det inte....

Jag hade sån himla tur och fick "min" superläkare från akutbesöket tidigare i somras, Mattias. Han är kardiolog och den som avgjorde att jag skulle läggas in den där gången på akuten. Han är så lugn, sansad och otroligt trevlig mot patienterna. Mitt ekg var inte helt ok. Extraslagen har minskat med hjälp av medicinen men jag har fortfarande hjärtklappning, dvs hjärtat slår snabbt.

Jag fick i alla fall veta att extraslag i sig inte är något farligt, hjärtat tar inte skada av det men det kan vara obehagligt. Och Mattias förstod att det var obehagligt för mig eftersom i mitt fall är varannat hjärtslag ett extraslag när jag inte tar medicin. Sen är det inte alltid säkert att man kan utröna varför man har extraslag, ibland har man bara det och ibland ligger det något bakom. Vad jag förstod mellan raderna på Mattias så misstänker de att det KAN vara mammas sjukdom som ligger bakom. Dels reagerade de tydligen på att jag blev väldigt trött i vaderna när jag gjorde fystestet (musklerna i vaderna som inte orkade?), sedan var ett CK-test förhöjt bland de prover som jag tog förra veckan och det har tydligen något med muskler/lungor/andning att göra. Sedan var det ju det där spirometri-testet som inte heller var bra.

Jag låg och vilade inför blodtrycksmätning när Mattias dikterade. Han nämnde mammas sjukdom X antal gånger. Så om man lägger ihop 1+1+1 så verkar det som om de misstänker myotonica dystrophia eller i alla fall vill utreda det ordentligt. Vill inte riktigt tänka i de banorna just nu. Skönt i alla fall om de utreder och förhoppningsvis utesluter sjukdomen så vet jag en gång för alla.

Vad både jag och Roger funderar på är varför remissen till neurologen skickats till Trelleborg och inte till Malmö eller Lund. Jag ska fråga Mattias om det nästa vecka när han ska ringa mig och höra hur den nya medicinen funkar. Jag hade föredragit Malmö eftersom det hade varit nära och bra från jobbet. Lund hade varit bra för att de där har mammas journal. I Malmö bör de ha min morbrors journal å andra sidan - det är ju samma sjukdom.

Nu hoppas jag framför allt att de nya medicinen funkar och gör så att jag mår bättre. Tydligen är det så att man har extraslag när man vilar/sitter stilla. När man är aktiv brukar extraslagen försvinna. Och det kan nog stämma när jag tänker efter. Därför som jag oftast mår dåligt när jag sitter vid datorn, sitter vid TV:n och när vi åker bil. Men jag har ju hjärtklappningen också och den ökar ju när jag är aktiv så det är det som gör att jag känner av hjärtbesvär både när jag vilar och är aktiv.

Över till något mycket trevligare - Benjamin vår älskade snutteplutt!!
Han har varit själv på dagis ett bra tag idag också. Det var tänkt att han skulle sova där idag men nä. Bemi var såååå trött i morse kl 9 så Roger var tvungen att lägga honom. Bemi vaknade kl 5.20 i morse och var förmodligen vaken tills vi steg upp strax innan kl 7. Så nu har han visat sitt humör på dagis och fröknarna förstår nu vad jag menar när jag säger att han kan bli skitförbannad. Hehe! Han skulle INTE byta blöja och han skulle definitivt INTE sova. Men gissa vad han gör just nu?! Sover!!!!

I morgon ska vi gå direkt när vi lämnat dem. Får väl se hur det går. Går säkert bra eftersom han inte brukar bry sig så mycket om oss. Då ska de göra ett nytt försök att få honom att sova där. Lycka till!!! Han är ju fortfarande lite speciell med sitt sovande. De hade försökt med vagnen idag på dagis också och det är ju bra, ibland funkar det. Även om det för det mesta funkar bäst om han får sitta i vår famn och somna.

På kvällarna har han blivit så mysig när han ska varva ner. Han vill gärna sitta i mitt knä och mysa med napp och snutte och titta lite på TV med mig. Inte helt fel kan jag tala om när man varit ifrån varandra under dagen.

Nu ska jag läsa lite i min bok innan junior vaknar. Måste läsa ut Sushi for beginners nu någon gång.

1 comment:

Ivy said...

Åh hjälp - det låter oroväckande om din mammas sjukdom, men samtidigt är det väl bäst att de utreder riktigt ordentligt så att de inte missar något. Förstod inte så mkt av den texten du länkade till - för mkt fackspråk, ska se om jag hitta ngt mer lättläst. Jag hoppas att det gr undan iaf med kontrollerna, så att det inte går för lång tid emellan och du får ta hand om det själv (utan läkarstöd menar jag då).

Det är en himla lycka att du har Roger och Bemi, dina stjärnor som lyser upp tillvaron. kram tjejen.