Tuesday, June 19, 2007

Festförberedelser

Den stora dagen närmar sig med stormsteg. Men jag måste säga, den där 30-årskrisen har inte infunnit sig ännu eller så lever jag i förnekelse och inser inte att jag fyller 30 om drygt en vecka.

Vi ska ha buffé på festen och jag har försökt ha med en del saker som man kan förbereda lite innan. I förra veckan bakade jag minipajer, 30 st, med feta, soltorkade tomater, tomater och basilika. Igår bakade jag 30 minipajer till men denna gången med skinka och ädelost. Men kocken måste provsmaka så när jag frös in dem var där bara 28 kvar av dem jag gjorde igår *ler*. Så,totalt 58 minipajer...Pajerna brukar vara minst lika goda när man tar fram dem från frysen igen så de är suveräna att ha där som små munsbitar (får nog göra en laddning till sedan med tanke på att Roger och jag är kassa på att äta lunch).

Idag har jag först storstädat hela nedanvåningen. *puh* Sedan har jag friterat nästan 2 kilo kycklingfilé som vi också ska ha på buffén. Denna kycklingen är faaaaarligt god och det slank ner en eller två bitar i kockens mage denna gången också.....Denna är suverän på buffé med lite sweetchili sås till. Och även dessa är lika goda när de har varit frysta som när de är nygjorda. Jag har haft åtskilliga matlådor med sådan kyckling med mig till jobb....

Vad blir det mer på buffén då? Jo, det blir pastasallad med kyckling och mozzarella, någon form av couscoussallad, förmodligen någon form av grillad fläskfilé, det blir oliver, fetaost, melon, ananas, vanlig sallad, brytbröd....Låte det gott? Det hoppas jag att det blir.

Nu ska jag snart ner til byn och klippa mig. Jag vill inte ens skriva hur länge sen det var jag klippte mig för då skäms jag. Det är en sådan sak som jag prioriterar bort tyvärr när pengarna och tiden inte räcker till. På mig som har långt hår syns det inte så tydligt på om jag har slitet hår. Men nu är det dags för en uppfräschning inför Danmarksresan och födelsedagen (och midsommar ju).

Junior sover sina andra tupplur för dagen. Igår blev det tre tupplurer men så hade han knappt sovit något på natten. Han är förkyld och hade svårt att andas på natten så han och mamma muh var vakna. Pappa puh flyttade ner på soffan eftersom han skulle upp och jobba igår. Junior är fortfarande förkyld men på bättre humör idag. Väldigt kramig dock, men det har mamma inget emot *ler*.

Benjamin har börjat förmedla sig till omvärlden och tala om vad han vill och pekar på saker. Allt är "dääääh" nu, han pekar på saker han vill ha, talar om när han vill ha "diiiicka" (dricka), pekar på toadörren när det är dags för pyjamas. Det är så roligt att följa alla hans små framsteg. Jag tycker det händer nya saker varje dag.

Dags att göra sig redo för cykeltur till byn....

1 comment:

Ivy said...

Åh, mums, mums, mums... vill haaaa! Vi borde anlitat dig till vår bröllopsbuffé!