Tuesday, February 12, 2008

Doktorns dom

Tillbaka från doktorn med det vi gissat - öroninflammation igen, på samma öra - höger. Kraftig sådan dessutom. Inte konstigt att febern stigt. Så det blev penicillin igen. Doktorn sa även att nu är det snart vår/sommar och då bör hans öroninflammationer upphöra. Han har nu haft 3 stycken sedan i september och han får max ha en till innan sommaren. Får han fler innan sommaren är det aktuellt med rör i öronen eftersom hans hörsel kan försämras och därmed även hans tal. Om 6-8 veckor ska vi tillbaka till läkaren för att kolla så att det röda lagt sig och att vätskan bakom trumhinnan är borta.

Bemi har ju hosta också. Jag fick ny omgång bricanyl utskriven. Vad vi måste vara uppmärksamma på är att hostan försvinner mellan förkylningarna. Är hostan konstant måste vi kontakta läkare för då kan det var astma och då måste han få medicin mot det nu för att kanske förebygga inför framtiden. Håhå jaja. Varför ska det vara lätt? Ska vår kille åka på allt?

När vi skulle gå tog jag i hand och sa hejdå varpå Bemi vinkade självmant till doktorn och det kom minsann ett leende på hans läppar och ett "Du är så duktig!". *Mamma sträcker stolt på sig.*

Vi tycker att Bemi förstår så mycket nu. Man kan fråga honom saker och han svarar faktiskt på sitt lilla sätt. Som jag frågade honom var jag skulle sitta i köket varpå han pekade på den stol där jag brukar sitta. Han talar om när han vill ha juice att dricka istället för vatten. Han talar om när han vill ha ost på mackan. Och det är så mycket mer som man förundras över att han kan. Han är ingen liten bebis längre även om mamma gärna skulle vilja att han förblev det för alltid *nåja, ett tag till*.

Men idag har det nästan varit som att ha en bebis igen. Han har i stort sett suttit i mitt knä hela dagen och tryckt sig mot mig. Jag har inte ens kunnat sätta ner honom för att gå på toa *hmmm* så det har verkligen känts som gamla tider när han var otroligt klängig.

Så fort alvedonen börjar klinga av blir han så ledsen och hela hans kropp känns som om den brinner. Han har över 40 grader efter fyra timmar så det är bara att ge alvedon med jämna mellanrum. Han skakar även när han har så hög feber och man vet ju själv hur man mår när han har hög feber.

I morgon ska jag gå och jobba och pappa ska vara hemma med honom. Tur är kanske det för han saknar sin pappa något otroligt just nu. Förmodligen eftersom pappa var borta hela helgen. Men mamma har dugt bra idag även om det har gnällts en del efter paaaappppa.

1 comment:

Ivy said...

Hemskt när de är sjuka och så hjälplösa! Hoppas att medicinen biter snabbt och att ni slipper astma medicin etc framöver också.