Friday, October 30, 2009

Ullared och läkarprat

Roger och jag susade till Ullared idag. Miniman var hos sin faster och hade så skoj så han ville inte följa med oss hem när vi kom för att ta med han hem. Så han stannar där och äter kvällsmat så får vi se om han vill komma hem sen... Man känner sig verkligen uppskattad när det första han säger är NEJ, jag vill inte hem när han ser oss...



Ullared ja. Urk va mycket folk. Och ja, det blev dyrare än vad vi hade tänkt oss. Men så är en hel del julklappar fixade nu också. Alla Bemis är klara och vi hade tom idéer över som vi kunde skänka till släkten. Det är alltid svårt vad man ska önska till honom. Men morfar fick i uppdrag att hitta Spiderman lakan och farfar ska få kolla efter en morgonrock, saker som Bemi faktiskt själv önskar sig (han önskar sig allt med Spidermannen men mamma är inte så förtjust i sånt kommersiellt men kan sträcka mig till lakan och några strumpor och en tröja eller två). Av oss ska han få en minidator (My first computer) och ett par skridskor bland annat.



Jag fick köpt 2 vinterjackor och ett par överdragsbyxor. Sen hittade jag en soft shell jacka som jag får av Roger i julklapp. I klädväg blev det en jeanskjol och en bunte trosor. Spännande. Som vanligt hittade Roger mycket kläder. Men jag fick lite frispel på damavdelningen för där var sååååå mycket folk och jag klarade inte rikigt av det idag.



På vägen hem ringde M. Han har fått epikrisen från Lund och där utesluter de inte en operation till men de vill testa två mediciner till först innan det är aktuellt. De två medicinsorterna är dock inte kompatibla med graviditet så jag är väl inte så glad för att ta dem, mest för att jag inte vill stoppa i mig sånt och man känner sig hindrad av att äta sådan även om vi inte planerar fler barn just nu. Om det skulle bli operation i Lund kommer det bli under narkos.



M nojde sig dock inte med det utan han har kontaktat Karlskrona för en second opinion. Jag trodde inte de utförde denna operation men tydligen. Jag hänger inte med i svängarna utan flyter bara med nu känner jag. De i Karlskrona hade bett att få se mina EKG och journaler så M har skickat det till dem. Han har även pratat med dem i telefon (läkaren i Karlskrona har jobbat i Lund så jag gissar att M vet vem det är). Om det blir operation i Karlskrona blir det också under narkos för att jag ska kunna slappna av. Karlskrona har ju som bekant nästan inga köer så håll tummarna hårt!! M ville i alla fall inte byta medicin nu innan han fått besked från Karlskrona vad de tycker och säger. Nästa steg är väl i så fall att få klantarna i Lund att skriva på betalningsförbindelsen... (DYR operation).



M bekräftade också att denna medicinen är starkare än den jag ätit innan och därför är väl biverkningarna vad de är. Illamåendet är ganska störigt, klöks och mår illa stora delar av dagen (NEJ, jag är inte gravid). Jag kan inte maxa pulsen för medicinen trycker ner min puls, därav smärtan när jag anstränger mig för mycket. Men M förstod att jag mår skit. Och han var lika trevlig som vanligt.



Nu ringer min lille kille och säger att han vill komma hem. Så vi får väl hämta honom.

4 comments:

Anonymous said...

Hej Hanna!

Vad bra att du har en bra läkare som skickar dig vidar trots de i lund vil att du provar mediciner innan. Jag stod ut med min medicin hur länge som helst , 6 månader innan biverkningarna av sig. Nu i efterhand undrar jag om jag var störd som gjorde det?

Vad bra att höra informationen du säger om karlskrona.

Nja de på Gs jobb ansvarar ju för vårdgarantin, så de har mitt fall som ett exempel på hur det inte får gå tillväga. Alla papper är kopierade och de har koll på mitt ärrende..

men om det är som du säger att dom inte har så lång kö, borde jag hinna opereras ganska snart.

Jo jag har förstått att det handlar om pengar, vilket är trist Jag skiter i lunds sjukhus om det tjänar pengar ellr inte när det gäller min egen hälsa.

Hoppas verkligen det går vägen för dig vännen!

kram veronica

Anonymous said...

God morgon !
Ev får jag min kallelse nästa vecka!
Min läkare ville att jag skulle sluta på medicinen 2 veckor innan då det är störst sannolikhet att extra slagen kommer. Tillbaks! Min största röddsla är ju att få tillbaks alla biverkningar av medicinen om man skall ha de igen efter operation! Tog mig ett halvår att bli av med dom!

Förresten hur kändes själva ingreppet ? Hur stort blev ärret i ljumsken.

?

Kram Veronica

Ivy said...

Ullared är ju Sveriges Mekka verkar det som! Fler och fler vi känner åker dit som en 'uppelvelse weekend' nästan.

Jag blir ju nyfiken på vad vi missar ;) Fast inte så nyfikna att vi åkt dit ännu :P

Anonymous said...

LÅter som en process, skönt att få höra saker från dig så man vet hur det skall gå till. Är ju lite nervös. Men det är ju bara atts tå ut.

Så du slutade på medicinen 4 dagar innan?skumt han vile att jag skulle sluta 2 veckor innan så extra slagen verkligne kom tillbaks.

I karlskrona är bon på ett 30-tal personer och så genomför dom enligt ssk 4-5 ablationer i veckan. Så därför är kön inte jätte lång.

Kramkram Veronica