Friday, October 23, 2009

Sjukgymnastbesök

Igår var jag på mitt första sjukgymnastbesök. En väldigt trevlig sjukgymnast. Vi pratade lite om min sjukdomshistoria, om mina förväntningar och på vad som är svårt för mig i dagsläget.

Sedan kände hon igenom min kropp, vilka muskler jag har problem med, vilken sida som är svagast och sedan gjorde vi lite funktionstester för att ha för framtida besök, för att se ev försämringar. Jag fick mig en rejäl genomgång, många av muskeltesterna går ju ut på att jag ska hålla emot när hon trycker för att se styrkan på muskeln. Positivt är att jag verkar ha starka ryggmuskler :o) Det var nog min starkaste muskelgrupp. Skuldergördeln med axlarna är försvagad, rumpmusklerna :o) och magmusklerna likaså. Jag är instabil i höften/musklerna i höften. Sedan är det inte själva lårmusklen, som jag har trott innan, som är det stora problemet utan det är höftböjarmuskeln. Det är därför jag snavar så lätt på ojämn mark, i trappor och liknande.

När det gällde funktionstesterna så har jag svårt med balansen och är där lite stadigare i vänster ben. Trappor är ett annat problemområde för mig då det har både med höftböjarmuskeln och balansen att göra. Positivt på funktionstesterna var när hon sa: Du går väldigt snabbt! :o) Det brukar Roger också säga till mig.

Jag fick lite övningar av henne som jag kan göra hemma. Gäller bara att komma ihåg dem! Sedan ska hon kolla med läkare M om det finns några begränsningar just nu pga hjärtat och medicineringen. Jag känner ju att det tar emot när jag anstränger mig, precis som om hjärtat inte kan maxa. När jag går snabbt till bussen får jag tryck över bröstet och det gör ont. Likaså om jag bär Bemi från vardagsrummet till hans rum. Och det har kommit sedan jag började med nya medicinen.

Om M säger ok till träning och specificerar om det är något vi ska tänka på så är vattengympa och cykling på gym (vanlig cykling är inte så bra eftersom jag har problem med balansen och känner oäskerhet när det gäller att få fart, börja cykla) två bra träningsformer för mig. Samt promenader så klart. Jag kan ju gå fort :o) Och som sjukgymnasten sa, jag sitter ju på guldgruvan här på jobb. I källaren i min ingång har vi ett gym och jag tror att där är träningscykel. I ingången bredvid kör sjukhusets personalgrupp vattengympa, vi brukar få vara med på deras träningspass och det brukar vara BILLIGT.

Jag mailade M i onsdags igen för att "påminna" om att jag inte mår bra, att medicinen inte funkar. Men han har inte återkommit ännu. Han har kanske mycket nu men jag hoppas verkligen att han hör av sig snart för det funkar inte så bra.

Nästa vecka ska jag vaccineras i alla fall. Som tur var på tisdag så jag hinner bli lite krasslig och sedan repa mig tills vi ska till Ullared på fredagen och sedan är det ju 40-års fest nästa lördag.

Benjamin är gosego som vanligt. Charmig till tusen och vet om det :o) Han snackar och snackar och det är långa haranger. Han ser fram emot att det är fredag idag för då får man äta godis och sa i morse att han behöver sina pengar från banken i morgon för han ska handla "bållar och kizz" (ostbollar och chips). Jag förklarade att mamma och pappa har pengar till gottis :o)

No comments: