Friday, August 21, 2009

Letar nya recept

Jag är på jakt efter lite nya matrecept (och brödrecept) och stötte på det här:

Pastagratäng med kyckling och svamp
4 port
350 g champignoner
olivolja
4 kycklinglår
2 klyftor vitlök, skalade och hackade
200 ml vitt vin
455 g spagetti
500 ml matlagningsgrädde
200 g riven parmesan
1 dl grovhackad basilika


Krydda kycklingen med salt och peppar och stek i olivolja i en kastrull som rymmer alla
ingredienserna. Hacka och tillsätt champignonerna. Tillsätt vinet och skruva ner värmen. Låt
kycklingen koka tills den är genomkokt.


Koka spagettin. Häll av vattnet.
Tillsätt grädden till kycklingen, koka upp och stäng av värmen. Smaka av med salt och peppar.
Häll spagettin i grytan med kyckling och vänd runt ordentligt. Vänd ner 3/4 av parmesanen
och all basilikan.


Häll upp allt i en ugnsfast form och strö över resten av parmesanen, grädda i ugnen tills den
är gyllenbrun, bubblande och krispig. Servera med lite ringlad olivolja och parmesan över.

Recept från: http://www.veckomatsedel.se/

Nu blev jag riktigt sugen på att testa detta men jag vet inte var jag ska klämma in detta i vårt matschema. I morgon skulle vi ha helstekt kyckling med rödkål, potatis och sås och på söndag hade jag tänkt grilla om vädret är fint. Kanske ska skjuta på helstekt kyckling men det är å andra sidan också riktigt mumsigt. *dilemma*

Har ni några goda recept att fresta mig med?

2 comments:

Ivy & Louisa said...

Ja, vi ska önska boxen när hon fyller år! Jag hoppas att det kan komma en pippi film på bio snart, det skulle hon älska!

Nästa år blir det fakstiskt Astrid Lindgrens värld med mina föräldrar :)

Ang. teatret så kommer det att gå bra - barnen sugs in i berättelsen och showen - Isa har klarat av 45 min som längst hittills och det har bara gått bra.

Veronica said...

Hej, jag ringde Lund idag efter att min pojkvän varit på mig ! Frågtade vad som hände, hon berättade att jag var prioriterad och skulle bli kallad inom 6 månader. Eller min operation skulle bli av inom 6månader. Och att dom hade haft stängt nu över sommaren. Hm.. jag tänkte vänta max en månad till han ingen kallelse kommit skall jag på dom igen. Eller vad tror du? har dom sagt samma saker till dig ?