Thursday, May 22, 2008

Läkarbesök igår

Igår var vi hos doktorn med Bemi. Det var dags för utvärdering av hans astmamediciner och vidare utredning. Vi hade fått en tid till barnmottagningen på sjukhuset i Trelleborg. Läkaren som Bemi och jag träffat innan, tog sig tid med Bemi. Lyssnade ordentligt och lät det gå i Bemis takt. 45 minuter var vi där inne...

Det blev i alla fall beslutat att blodprover skulle tas för att kolla om han har några allergener i blodet, det ska göras en lungröntgen och vi ska fortsätta med medicinerna som innan och ev öka om vi tycker att han verkar ha det jobbigt. Vi ska även filma honom när han hostar och när han snarkar för att läkaren ska kunna göra en ordentlig bedömning.

Vi vägde och mätte honom när vi var där. Läkaren ville ha koll på hans viktkurva då den tydligen kan bli påverkad vid astma. Han väger nu 10750 gram och är 85 cm lång. Mao har han gått upp drygt 600 gram sedan i februari. Och 750 sedan i november....

De tog som sagt blodprover. Som den dramaqueen som Bemi är så var det mycket ajaj under tiden och efteråt. Han visade sitt onda finger för alla som ville se och såg mycket bedrövad ut. *fniss* Förmodligen har han visat fingret för alla på dagis idag också fast plåstret är borta.

Min hälsa då. Ja, där är väl inte mycket att säga om den. Tabletterna har inte nått full styrka ännu i alla fall. Jag sitter här med världens hjärtklappning. Jag har ont i armarna idag, troligtvis i musklerna. Jag vet inte om det är vanligt och hör till muskelsjukdomen att man har ont. Jag har ju ingen att fråga...

En kompis till oss berättade igår att han har två knutor i halsen som läkarna tagit biopsi på *usch*. Han har bara kunnat äta flytande föda i en månad nu. Han skulle få besked idag vad det var för något han har i halsen. Håller alla tummar och tår att det är ett bra besked!

Nu är det en dag kvar på denna arbetsvecka och jag tänker gå tidigare i morgon. Bemis kalas är ju på lördag och jag har liiiite att förbereda. 21 gäster är vi uppe i just nu... Tur min släkt är så liten som den är... Det slår inte dopet i alla fall med 40 gäster - aldrig mer!

Idag ska jag förbereda lite också. Jag ska göra ostsåsen och tomatsåsen så är det klart. Då är det bara kycklingen i morgon som ska fixas. Jag kommer ha gigantiskt mycket plats i frysen sen i alla fall när all kyckling är borta och de två glasstårtorna.

Vi får nycklarna till lokalen i morgon och jag tror att Roger skulle bort där och fixa med sina föräldrar på eftermiddagen. Duka, ställa i ordning och lite så.

Nu är det strax dax att gå hem för dagen. Skönt! Längtar efter mina pojkar som redan är hemma.

1 comment:

Ivy said...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS BENJAMIN!