Thursday, May 8, 2008

Idioter till grannar

Sedan januari månad har vi fört en lista över när vi har blivit störda av våra grannar. De spelar musik VÄLDIGT högt och kör moppe inne på området (vilket är förbjudet). De spelar så gott som varje helg från fredag till söndag. De kan spela 6-7 timmar i sträck så att våra tavlor vibrerar och flyttar på sig, de spelar så högt i vardagsrummet så att Bemi vaknar fast han ligger på andra våningen.

En natt i februari väsnades de något så makalöst när de kom hem så det lät som om någon sköt. Jag var själv hemma med Bemi (Roger var i Stockholm) och jag blev så rädd så jag var nära att ringa polisen. Då var det våra kära grannar som hade flyttkärran inne på sin tomt och drämde handtaget i metall i marken så det dånade. Detta gjorde de flera gånger och det lät som ett pistolskott.

Grannarna på andra sidan (C med familj) har klagat till hyresvärden (och de hade tydligen därför fått en muntlig tillsägelse/varning i februari!). Cs lilla flicka vaknar så gott som varje natt på helgen av att de väsnas, de kallar C med familj för diverse okvädningsord (är väl vad som väntar oss nu...) och bankar i väggen in till C mitt i natten.

Grannen bortom C störs också av deras musik och oväsen och då är det ändå ett hus emellan! Det är en äldre man med fru. Mannen har nyligen haft en hjärtinfarkt så jag tycker så synd om honom. Med andra ord stör de alla i vår länga. Och detta har pågått sedan de flyttade in.

I söndags satt Roger och försökte se en fotbollsmatch på TV men han kunde inte höra TVn. När mamman i familjen kom ut i trädgården bad han henne om de kunde sänka - Absolut, svarade hon men sänkningen var knappt märkbar. Sedan fortsatte de spela några timmar till. Då lackade Roger ur (alla som känner Roger vet att det krävs ganska mycket innan Roger lackar ur på något), skrev ett mail till Svedalahem och bifogade vår lilla lista.

Svedalahem svarade i måndags med att de skulle skicka en skarp tillsägelse till grannarna. Igår fick grannarna denna tillsägelse varpå mannen rusade ner till bostadsbolaget och undrade vad detta var för något.

Han hävdar att de har sagt till sonen att han inte får köra moppe inne på området. Ja, nu kör han inte men han körde inne på gångarna tills för 2 veckor sedan. Mannens kompisar kör inne på området och står och rusar sina moppar UTANFÖR OSS. Han hävdar också att de efter den muntliga tillsägelsen i februari har slutat spela musik på hög nivå och att de bara har en liten stereo. Haha! Dagens bästa! När Svedalahems representant sa detta till Roger i telefonen idag skrattade Roger bara och frågade vad de då har de jättestora högtalarna till som de emellanåt fraktar fram och tillbaka (vi misstänker att mannen är musiker av något slag och är iväg på spelningar, högtalarna är ca 1m x 0,8m). Grannarna medger dock att de väsnandes den där natten i februari när jag blev så rädd.

Nu vill grannarna prata med oss om detta och det går Roger med på om de kan ta ansvar för sina handlingar och sluta ljuga. Men jag tror tyvärr inte att det blir bättre. Det var lugnare under en period (kan det ha varit när de fick sin muntliga tillsägelse?) men nu är det ju lika illa som vanlig igen. Jag tror kanske de lugnar sig en period men sedan glömmer deras små hjärnceller att de inte kan väsnas hur som helst och så är det tillbaka på ruta ett igen. Jag fasar för sommaren och allt vad det innebär. Det kommer bli olidligt.

Men som sagt, detta var sista varningen. Nästa gång blir det vräkta om jag har förstått det rätt. Låt det gå snabbt!! För vräkta kommer de i så fall att bli. Vi kommer fortsätta föra lista över när de väsnas. Vi ska säga till C att göra samma sak. Gemensam aktion för att få bort packet från vår trevliga länga!

Synd att det inte går att transplantera hjärnceller till människor - dessa grannar har snart helt slut på sina små grå där uppe. Förmodligen måste de spela så hög musik för att den ska tränga igenom vakumet i hjärnan.... (Märks det att jag inte gillar våra grannar?!)

Vi får väl se vad helgen har att bjuda på i störningsväg. Och hur de kommer bete sig....

1 comment:

Ivy said...

Oj oj oj... jag säger bara USCH før sånna grannar. Vi har några jobbiga øver oss, men det är uthärdligt. (Nu när de inte väcker L mitt i natten, vilket är viktigast)

Hoppas att de flyttar snart!

Om Bemi skulle få skattkistan så finns matchande stol, pall osv osv till också, himla søtt i barnrummet :) Førsøker komma på nåt "større" ni kan ge næmligen, men det står stilla... återhämtar mig ff från L's 1-årsdag och all present brainstorming som då skedde.

Jag vet att L skulle bli øverlycklig øver en babystroller/barnvagn till sina dockor... och att min mamma vill ge henne en sån... men Bemi verkar inte vara en dockkille direkt ;) Även om waldorfdockorna är himla unisex och sååå fina.