Monday, October 29, 2007

VAB igen

Benjamin och hans Bobby Car. Ljudet han gör i slutet är så härligt. Märk väl att vår stjärna har sin stjärnbody....

Ja, jag är hemma och VAB:ar fast det är egentligen Rogers tur. Det är bara en vecka sedan jag var hemma med honom och nu börjar det kännas i plånboken ganska rejält att vi har fått VAB:a så ofta denna hösten. Roger skulle i alla fall på kurs idag så han kunde inte stanna hemma. Men i morgon och resten av veckan är ju Roger ändå hemma eftersom det är höstlov.

Vad fattas då vår lille prins? Han har fått höstblåsor kring munnen och inne i munnen på insidan av kinderna och hela tandköttet *aj*. Ovanpå det håller han på att få kindtänder och hur skönt är det när det redan gör ont i tandköttet? Kring ena kindtanden som är på väg upp är det helt gult från blåsorna *usch, jag vet*. Stackars vår lille kille. Han går på en konstant dos av alvedon här hemma. Han har så ont så han började morgonen med ett par rejäla ilskna utbrott, men tack och lov vet vi ju varför.

Igår pekade han på min mun och gjorde sin ledsna min, precis som för att fråga om jag också har ont i min mun eller för att fråga varför han har ont i sin. Det var så söt men också rörande.

Igår var jag ock handlade ny overall till honom. Det börjar verkligen bli dags för overall nu, i alla fall när jag ska cykla med honom från dagis. Samtidigt passade jag på att köpa hem en massa saker som jag vet att han gillar. Det finns ju kall färdig gröt på burk så den har vi testat och den går hem. Sen köpte jag manna frutti och jodå, han får den utan sylten och det var mums. Sen köpte jag så klart hans favvoyggi, danonino.

Just nu bryr vi oss inte om om han får i sig socker, huvudsaken att han får i sig något. När han till och med ratar sina älskade majskrokar så är det illa. Han kan inte bita av något för det gör för ont i läppen så ska man ge honom riskaka får man bryta av pyttebitar som han stoppar långt in i munnen och suger på. Han tuggar inget. Innan i helgen har han levt på välling och lite mosad banan.

I övrigt så går han mer och mer och tar mer initiativ till att gå själv utan att vi säger till honom. Han börjar väl så smått inse att det går snabbare att gå än att krypa. Men vi märker ju att när han har ont så orkar han inte. Men han står nu upp utan att hålla i sig mest hela tiden och det är så sött att se. Det är ju så underbart sött också att se han tulta omkring. Det är verkligen den bästa utvecklingen i hans liv så här långt. Han är en helt annan pojke nu när han börjat gå.

Just det, han har börjat med en annan sorts pussar. Nu är det inte grovhångel så fort han ska pussas och man slipper torka sig med en handduk efteråt. Det är små nätta pussar och så gör han pussljudet samtidigt. Så gulligt! Han har även blivit så duktig på att hämta saker som man ber honom om. Han förstår med andra ord ännu fler ord nu. Hans stora hobby just nu är att flytta saker från ett ställe till ett annat. Han sorterar och har sig. Häller ut leksakerna och städar upp dem. Kommer väl från dagis gissar jag. Skönt att han lär sig lite de få stunder han är där *suckar djupt*.

Han vill även byta blöja stående så vi har börjat med up&go nu till honom. Det blir smidigare och vi slipper brottningsmatcherna när han bara kissat.

Igår mådde jag skit i övrigt. Jag har nog fått en ny biverkning av medicinen, bröstsmärtor. Det känns som om någon sticker en kniv i bröstet på mig en sisådär 100 gånger om dagen. Och det har fortsatt idag. Först fattade jag inte vad det var men när vi läste på fass stod bröstsmärtor med som en biverkning. Jag har skickat mail till min läkare och han skulle svara via brev för det måste journalföras skrev han i mailet. Tydligen satsar min kropp på att ha alla biverkningar som står med *suck*. Så av den orsaken är det ganska skönt att slippa jobba idag men samtidigt är det svårt att ha tålamod med en ledsen och arg kille när man själv har så ont. Men det kommer i attacker och just nu har jag inte ont.

Vi har en till i släkten som är sjuk. Rogers farmor fick åka in på akuten med kraftiga magsmärtor i fredags. Så Roger satt på akuten med henne hela fredagkvällen och jag var hemma och förberedde för våra gäster och tog emot dem när de kom. Det var en aning mycket att vara själv med en ledsen kille och förberedda men jag förstod ju att Roger var tvungen att åka med farmor och stanna tills de visste om hon blev inlagd eller inte. Hon blev inlagd och Roger har varit där både lördag och söndag och hälsat på. Hon är mycket bättre nu när hon fått dropp men de vet fortfarande inte vad som är fel.

Nu ska vi strax ut i köket och äta lite kall gröt. Jag ska äta lite tacos som blivit över. Ikväll blir det couscous med sweet chili-kyckling.

2 comments:

Ivy said...

Stackars Bemi! Det låter inte alls skönt med höstblåsor - finns det ingen salva eller så att smeta på? Här i Norge finns det en vätska man stryker på tandköttet när de får tänder - lite bedövning, men den finns ju inte i Sv.

Ja, lite tråkigt att vi är här i Oslo... men kanske ni turistar hitåt nån gång och vi neråt! Vore så kul om busungarna kunde träffas o vi med!

Ivy said...

Förresten så är hans ljud så gulligt, Louisa gör nåt liknande o det är så kul när hela ansiktet lyser upp samtidigt. Bobbycar'n är jätte fin, L har önskat sig en sådan - hoppas att farfar vill ge en sån samt att den är lika fin som Bemis. Vi har skrivit helst inte en rosa.... :-D