Tuesday, December 16, 2008

Jordbävning

Jordbävning i Skåne. Vad är oddset? Men jodå. I morse, 06.20 skakade Skåneland och invånarna fattade nada. Skalvet uppmättes till 4,7 på Richterskalan och inte sedan 1904 har man uppmätt något lika starkt skalv i Sverige.

06.20 satt jag i lugn och ro på bussen och pillade med hörlurarna till mobilen. Bruden bredvid hade hårdrock i sina hörlurar som dundrade så att min redan jobbiga huvudvärk gjorde sig ännu mer påmind. Så, jag var tvungen att själv lyssna på radio för att stänga ute hennes suspekta musik.

06.25 ringer mobilen och Roger frågar om jag kände hur det skakade. Vadå? Skaka? Nä. Bussen skakar väl alltid men inte mer än vanligt. Fattade inget av vad han babblade om. Vi kom fram till att det kanske var något i vårt hus. Han skulle kolla gaspannan. Han trodde först det var luftvärmepumpen som trillat ner så han flög upp, började tänka ekonomiska tankar (skulle vi bli ännu mer bankrutt än vad vi redan är) och började kolla runt sig. Som nybliven husägare har man inte koll på alla hemskheter som kan hända med ett hus. Rör som exploderar, pannor som flyger i luften och liknande. I och med att vi har gas är det ju lite känsligt... Vi la i alla fall på och jag fortsatte lyssna på radion.

06.27 ringer någon in till Radio City och frågar om de kände hur det skakade. Öh?! Var det inte bara i vårt hus det skakade? Fler och fler ringer in, det hade tydligen skakat i hela Skåne.

06.30 ringer jag Roger igen och säger att det är fler som känt av skakningarna och att det nog är en jordbävning. Han säger att lådorna som vi har haft stående i pannrummet i x antal år (de kom dit när vi flyttade till Svedala och inte hade något förråd till dåvarande lägenheten) hade ramlat. Öh?! De har stått stabilt i minst 7 år och nu plötsligt ramlar de... Det måste skakat en del.

När jag kom till jobbet surfade jag in och kollade nyheterna och vid det laget fanns det mer info på nätet (se början av inlägget). Och JAG missade hela "kalaset". Känner mig snuvad på konfekten. Jag har ju ingen aning om vad folk babblar om när de berättar om hur det skakade. Jag satt på en sketen buss som alltid skakar mer eller mindre. *morr* Jag befann mig mitt i händelsernas centrum, en historisk händelse, och jag märkte ingenting.

Nåja, jag är inte ensam. Benjamin sov gott vidare i sin säng därhemma.....

1 comment:

Unknown said...

Hanna! Du är i gott sällskap!!!!! Vi kände ingenting o när jag hörde på radion i bilen trodde jag de skämtade...vadå, hus i Köpenhamn förstörda??? Jordbävning, här?? Känner mig lite lurad jag med :o)
Kram
Carina