Sunday, April 20, 2008

Sjuk igen

Så är äntligen det fina vårvädret här och vi skulle ju hitta på en massa mys med Bemi, ut och promenera, leka på lekplatsen, ta fina vårbilder. Tji fick vi.

Vi har en sjuk liten kille här hemma. Faktiskt väldigt sjuk. Började med hog feber i onsdags när han kom hem från dagis. Febern steg under natten och han var jätteledsen. 40,5 i feber i torsdags morse och sen fick han som frossbrytningar under dagen. Han var knappt vaken någonting under torsdagen och var han vaken så låg han bara i min famn och gnällde. Det var som att ha en bebis på nytt.

På fredagen var han lite piggare på förmiddagen men framåt lunch så steg febern till över 40 grader igen och han blev jättedålig. Febern ville inte ge med sig heller efter alvedonen.

Igår verkade det ok på förmiddagen, febern var på strax över 39 (lågt om man jämför...) och Bemi och jag tog en promenad för att komma ut lite. Vi gick och matade ankorna. Vid lunch blev han jättedålig igen. Febern steg FORT och var återigen på 40,5. Vi ringde sjukvårdsrådgivningen och de tyckte vi skulle åka in med honom till jouren i Trelleborg.

Väl där tog de halsprov och stick i fingret. Bemi blev helt vansinnig (han brukar inte reagera så) och det tog säkert mer än 30 minuter för honom att sluta skrika. Han skrek sig igenom hela läkarbesöket. Tur dock att de stack honom i fingret för det visade sig att han hade en skyhög sänka. Läkaren tittade i öronen - lite röda men inte öroninflammation, tittade i halsen - inte röd men helt klart var att han har en infektion någonstans. Lyssnade på lungorna efter att vi sa att vi tycker han har låtit rosslig ett tag nu men att det är svårt att veta om det är astman eller något annat. Bingo, där hade vi det. Rosslig i lungorna - lunginflammation.

Så, penicillin i 10 dagar och vi ska vara vaksamma på hans feber, hjälper inte alvedonen efte 1½ timme ska vi ge ipren för febern måste ner. Hjälper inte det, ja, då är det illa. Då msåte vi börja badda honom med ljummet vatten.

Bemi och jag har haft en tuff natt. När vi skulle lägga oss i går fick han feberfrossa igen och låg och skakade. Så han fick komma över till vår säng och sova bredvid mig. Han ville tvunget ligga på min arm och när den domnat bort och gjorde ont och jag försökte flytta på honom blev han återigen vansinnig och vägrade flytta på sig. Så vi fightades i drygt 2 timmar mitt i natten. Jag vann! Till slut somnade han om. För att vakna några timmar senare och återigen ville ligga på min arm. Då hade jag återhämtat mig liiite så det fick han och somnade snabbt om och sov till kl 7. Det är inte bara det att han ligger på min arm, han ska ligga så nära mig som han kan, gärna med rumpan PÅ min mage. Och att ha en liten febervarm pojke så nära blir ganska varmt i längden...

Nu vilar han förmiddag. Han verkar lite piggare idag och hade bara 38.5 i temp på morgonen. Febern verkade dock vara på väg upp nu innan han la sig så han fick alvedon igen.

Jag var hemma torsdag och fredag med honom. Jobbade hemma på fredagen och ska väl vara hemma måndag och tisdag också. Jag måste försöka jobba hemma då också för sen ska jag på kurs onsdag och torsdag och kommer alltså vara borta från jobb ytterligare 2 dagar. Då får Roger vara hemma med honom. Han får inte gå tillbaka till dagis förrän vi är säkra på att han mår bra. Annars åker han bara på något nytt igen.

Det blir inga nya bilder i bloggen idag. Jag har några i kameran men vår dator krånglar så jag vill inte lägga in några bilder på hårddisken. De får stanna i kameran tills jag kan lita på datorn, alt lägger jag in dem på min jobbdator i morgon. Just nu kommer jag inte åt min jobbdator för Roger sitter där uppe och håller på med Armins dator och har snott min datormus, skrivbord och stol. Mycket datorer i detta hushållet...

1 comment:

Ivy said...

Stackars er! Nu har han åkt på mycket den sista tiden och lunginflamation är inte kul att ha eller få. Hoppas att han kryar på sig och ta hand om varandra!