Wednesday, December 5, 2007

Så trött på jobbet

Puh, det har varit mycket här de senaste dagarna. Är såååå trött på detta stället. *morrar igen* Det hade varit trevligt att få jobba på ett ställe där informationsavdelningens arbete uppskattas. Min chef och jag känner oss totalt överkörda och nervärderade så risken är att de snart står helt utan en informationsavdelning här.

Möttes i morse av ett mail om en text jag lagt in i vårt nyhetsbrev. Texten är skriven av en kille som jobbar på barn- och ungdomshabiliteringen (BoU). Jag skickade igår texten till chefen för BoU och fick idag svar om att jag uttryckt mig helt fel, hon protesterade vilt mot mina formuleringar. Det är inte ens jag som formulerat texten utan en kille som är anställd hos HENNE. Hon kräver att jag ska kunna deras terminologi när hennes egna anställda inte kan det....

Jag har dock inte meddelat henne att det inte är jag som skrivit texten. Hon hade skickat kopia på sitt mail till killen som skrivit texten (för den handlar om det jobb han gör) så det känns som om det är upp till honom att säga ifrån att det var han som skrivit "fel" formulering.

Tonen i mail som man får här är så skrämmande oförskämd så det är inte sant. Sen kommer min chef in och visar ett mail som hon har fått av samma person som även det är helt oförskämt och det handlar också om nyhetsbrevet. *suckar* Nyhetsbrevet är mitt "skötebarn" så jag tar illa vid mig av hennes antydningar.

Grejen är den att just det här med terminologin har jag råkat ut för en gång innan. Jag råkade skriva den dövblinde i en text och fick då världens utskällning för att jag hade skrivit så när man "ska" skriva personer med dövblindhet. Texten jag skrivit var ett sammandrag av ett seminarium jag varit på där jag är hundra på att de själva sa den dövblinde och liknande. Hur ska jag veta att man inte får säga så när ingen har gått igenom terminologin med mig när jag började här? Är det något som jag förväntas kunna automatiskt? Då får de ju skriva en manual med icke godkända ord/meningar och vad man kan skriva istället... Det var ungefär i samma klass, det som jag fick i dagens mail.

Jag var redan innan rädd för att min chef kanske kommer att sluta (hon började i maj i år) eftersom de behandlar henne som.... Hon är väldigt duktig och kan sin sak men de låter henne inte göra det som hon är bra på utan vill hela tiden ha ett finger med och ändra saker.

Vi är ju en förvaltning som har många funktionsshindrade brukare. Ska vi då inte föregå med gott exempel och ge ut information som är lättillgänglig för medborgarna? Måste "vi" krångla till språket i våra texter så mycket att det blir svårförståeligt även för oss själva bara för att "vi" tror att "vi" verkar smartare då? Med "vi" menar jag speciellt 2 personer som sitter i vår ledningsgrupp och som ständigt ska opponera sig mot allt som alla andra gör.

Vi på kommunikationsavdelningen är anställda för att göra informationsjobbet, dvs bla formulera texter så att våra medborgare förstår. Det skrivna ordet är vår gebit. Om ledningsgruppen ständigt ska ha ett ord med i allt vi gör, gör jobbet själva då!

Blä! I måndags hittade en kompis ett ledigt jobb på hennes arbetsplats som nog skulle kunna passa mig. Då funderade jag på att söka det, nu SKA jag söka det jobbet. Tänk att få jobba på ett företag där man inser vikten av bra och korrekt information?! Dessutom skulle det jobbet innebära en ganska markant löneförhöjning jämfört med nu så det hade ju inte heller varit helt fel.

Usch, hela denna dagen fick en dålig start. Jag sitter här och är så irriterad och kan inte släppa det.

No comments: