Sunday, December 3, 2006

Julklappsshopping

Igår var det dags för den stora julklappsshoppingen. Varje år åker vi ut med Rogers systersöner (3 stycken) och handlar julklappar till dem. De får en viss summa från sin mormor, morfar, gamlefarmor, gamlemormor och av oss att handla kläder för. Från början handlade vi kläder till dem men så var det inte alltid att det "dög" så ett år tog vi med dem och ja, nu har det blivit en vana. Vi tar alltid med kläderna hem för att slå in dem och gissa vem som får slå in dem?! Mmmmm, jag. Och jag kan ju säga att det inte är lite kläder pojkarna lyckas handla för sina pengar, dvs många paket....

Jag hade hoppats hinna handla lite annat också igår, titta på lite nya kläder till mig själv. Men jag hann bara med att köpa ny vinterjacka. Det var ju inte lönt att köpa ny ifjor när jag skulle bli "tjocker" så i år unnade jag mig en ny. Jag fick lite bidrag från Roger till den som en födelsedagspresent. Bemi och jag får väl ut och handla lite i veckan. Måste ju hitta presenter till Roger....

Och så fick jag handlat presenter till mina brorsbarn, Anton och Emma och till min styvsysters pojke, Oliver. Och så klart handlade jag till Bemi men det gör jag nästan varje gång vi är ute och handlar men denna gången fick det bli att han får det i julklapp. Lite fräcka kläder från mig och en ny leksak, en boll som spelar melodier när man trycker på den (kommer man bli trött och vilja plocka ur batterierna tros?) och så köpte Roger en snygg vårjacka från Polaren och Pyret till honom. Pappa Puh vet att mamma gillar PoP.

Idag skulle vi träffar mammorna som jag lärde känna på BB och deras män hemma hos en av mammorna i Flyinge men deras lilla flicka är förkyld och har feber så det blev inställt. Jag hade verkligen sett fram emot att träffa dem, det var 2 veckor sedan jag träffade två av mammorna och nästan 3 månader sedan jag träffade den tredje mamman och hennes lille pojk. Det är så himla skoj att vi har kontakt och träffas så regelbundet. Våra barn är ju så jämngamla, det skiljer som mest 2 veckor (en stackare fick ligga kvar och vänta på sin skatt efter att vi andra fått våra). En av flickorna är tom född på samma dag som Bemi! Så där kan man snacka jämngamla. Men vi får väl bestämma nytt datum när alla är friska igen. Lite synd för nu krymper ju snart möjligheten för mig att träffa dem eftersom jag snart börjar jobba.

Vi fick i alla fall en dag hemma. Roger har putsat alla fönster och satt upp ljusstakarna. Jag har fixat med mat till Bemi, kokat kött och puréat och gjort små frikadeller. Det är så smidigt att ha lite i frysen så jag bara kan ta fram en tärning kött, några tärningar grönsaker och bara koka potatis eller pasta till.

Bemi har haft en strulig natt så på ett sätt var det skönt att bara vara hemma. Han har vaknat en gång i timmen typ sedan midnatt och det är jag som sprungit upp och ner med honom hela tiden, suck. Så, idag blir inte jag någon nattuggla i alla fall. Tidigt i säng för i morgon är en lång dag, Roger ska på hockey direkt efter jobb och kommer inte hem förrän kl 22.

Nu ska jag tassa ner till mina pojkar som sitter och busar i soffan!
Tack och hej....

No comments: