Monday, December 27, 2010

GBS-infektion

Jag har ju dragits med sammandragningar sedan v 15 någon gång och lämnat urinprov tidigare som var negativt. Trodde väl egentligen inte att det jag lämnade förra veckan skulle visa något heller men så fel jag hade. Var hos BM i morse men hon hade inte fått svaret då. Nu ikväll ringde en annan BM från MVC i Trelleborg. Där var spår av bakterier i min urin och inte vilka bakterier heller utan en form av streptokocker som går under namnet GBS. GBS finns naturligt i tarmfloran men kan ibland leta sig in på fel ställen som i mitt fall. Det är dock inget ovanligt men kan ge en del mindre trevliga komplikationer som för tidig vattenavgång, infektion hos bebis och moderkaka och komplikationer för bebis efter förlossningen. Just pga risken att bebis smittas vid förlossningen så ger man patienter som haft GBS under graviditeten penicillindropp vid förlossningen och droppet ska helst ha getts 4 timmar innan bebis tittar ut. Mao ska jag åka in så fort jag får värkar. Ibland missar läkare att skriva in detta med GBS och dropp i journalen men det hade han tydligen gjort i min journal nu. Skönt att veta. Men känns ju lite kymigt nu efter att ha googlat GBS. Jag ska i alla fall hämta ut penicillin i morgon.

I övrigt var allt ok hos BM. Jag har gått upp ett kg sedan inskrivningen i augusti, helt ok. Mitt HB låg på 118, också det ok. Blodtryck 120/70. SF-måttet (livmoderns storlek kan man säga) låg lite under medel men så länge den följer sin kurva är det ok. Jag som trodde att jag hade en stor mage, det har jag nog inte då :o)

Jag ska på ett nytt läkarbesök den 10 januari för att diskutera min sjukskrivning och BM tyckte också att det lät som bäst att jag sjukskrivs på 100%. Att min chef förväntar sig 100% jobb på de 50% jag jobbar går inte ihop och blir bara en stressfaktor för mig, något som ökar på mina sammandragningar och mina övriga besvär. Det är svårt att helt koppla av när man vet hur mycket som ligger och väntar och som man vet att hon förväntar sig att jag ska hinna slutföra.

Sedan har vi bokat in resterande besök hos henne fram till efter BF. Men där är några besök där som jag inte tror att jag kommer att gå på. Det blir bara mer och mer som talar för att jag kommer få en marsbebis snarare än en aprilbebis.

Vi har varit ute på lite rea-shopping idag. Jag hade inte förväntat mig att handla några kläder till mig själv utan var ute efter en ny klocka eftersom min förra varit trasig ett tag men fått hänga med ett tag. När batteriet nu tog slut var det inte lönt att sätta i ett nytt utan det blev en ny klocka. Jag hittade en som var nedsatt med 50%. Hade kostat 1000:-. Så jag är nöjd med mitt kap, en Champion-klocka i titan, lagom diskret.

Kläder hittade jag faktiskt också. Dels en jättesnygg sjal (älskar fina sjalar nu på vintern) och 2 klänningar som inte är mammaklänningar men funkar utmärkt nu under graviditeten ändå. De är mjuka och följsamma och faller snyggt över magen. Det är samma modell fast olika färger. När jag kom hem ångrade jag att jag inte köpte en i de andra färgerna som fanns också :o) Till min förvåning så såg jag i nya H&M katalogen som kom med posten idag att de hade samma klänning i den fast i andra färger så det blev en snabb beställning från H&M via nätet på en rosa och en blå/vit-randig med matchande leggings till. Dessa totalt fyra klänningar skulle jag kunna leva i fram till förlossningen :o)

Dessutom hittade jag riktiga kap till bebis också. Massor med nedsatta kläder i de minsta storlekarna men jag fick begränsa mig lite för att ha en orsak att shoppa ännu mer i London :o) Pyjamasar ska jag speciellt leta efter i London, det vet jag att de har supersöta där.

Nu ska jag gå in och mysa med min prins i soffan. Han var visst sugen på chips tror jag :o)

1 comment:

Tvillingmamma Lotta said...

Hej Hanna!

HAr svarat dig i min blogg!
Men glömde skriva: Lycka till!
Det går säkert jättebra nu när de har koll på att du har det och kan behandla dig och ha uppsikt över bebisen!
kram