Sunday, January 17, 2010

Veckosammanfattningar

Jag har bestämt mig för att försöka fotografera mer under året, fotografera med vardagssaker än bara Benjamin. Det finns några energiska pysslare på några forum jag är med i som bestämt sig för att ta ett foto om dagen hela året. Men riktigt så högt mål sätter inte jag. Jag vill fotografera så pass mycket att jag kan illustrera lite av vad vi gjort varje vecka.

Jag har gjort några mallar som jag använder för att enkelt kunna få in fotona snabbt i en layout och skriva några rader om vad som hänt. Kanske kan det bli en fotobok när året är slut eller så behåller jag dem i digitalt format eller så skriver jag ut dem själv på fotoskrivaren och sätter in i en pärm.

Här kommer de två jag gjort så här långt. Jag har suddat ansiktena på två personer som jag inte har tillstånd att publicera bilder på. Just in case.
Igår var det dags att överraska ena mamman i BB-maffian. Hon fyllde 40 i höstas och fick som present ett kort där det stod att hon skulle vara klar för avfärd som igår kl 14. Vart hon skulle avslöjade vi inte. Det var tänkt att vi skulle ta en promenad i skogen innan hennes "aktivitet" men det blev ändrade planer pga: 1. en av mammorna är gravid med grym foglossning, 2. mina revben gör grymt ont och ännu mer vid ansträngning och 3. det var kallt, snöigt och ganska halt.

Så, jag tog med mig blåbärsbullar och en annan mamma tog med kaffe så våldsgästade vi födelsedagsbarnet (Kajsa) och fikade hemma hos henne innan vi åkte.

Vart skulle vi då? The Lodge på Romeleåsen. Ett underbart ställe i New England-stil. De har omnämnts i många tidningar för sin smakfulla inredning och speciella stil och de är väl värda alla fina ord de fått.

På vägen dit fick Kajsa blunda så fort det kom en skylt som indikerade vart vi skulle. Hon var lydig :O) När vi kom fram visade det sig att hon inte kände till stället. Eftermiddagen/kvällen började med att hon skulle få 50 minuters massage. Killen som skulle visa oss vägen (han visade sig också vara en stjärna genom hela kvällen) fick reda på att Kajsa inte visste vad som väntade så han greppade en stor skiftnyckel och sa att den var inblandad i vad som skulle hända härnäst :o) och så visade han oss vägen. Till Kajsas lättnad var det ju "bara" helkroppsmassade.

Vi gick tillbaka till huvudbyggnaden och relaxade i loungen vid den öppna brasan. Efter massage och en lång pratstund var det dags för middagen kl 19. 5 rätters gourmetmat.
  • Det började med en aptitretare i form av salami med fänkål och någon lakritssirap. Smakfullt upplagt.
  • Därefter var det dags för räksoppa. Servitören kom in med djupa skålar med EN räka, chiliolja, något grönt och en syltlök. Lite suspekt kollade vi på skålarna. That's it? Nä, sen kom han och hällde upp den mest ljuvliga soppan.
  • Vidare till laxen, rökt lax i bit med gurkspagetthi, färskost, skånsk senap, alger, citronolja och wasabi. Allt lagt i högar så man kunde kombinera smakerna själv.
  • Huvudrätten var ryggbiff med potatisbakelse, jordärtskocka och madeirasky. Och det var inte den lilla ryggbiffen. Helt gudomligt! Här började vi bli en aning mätta och fick knäppa upp en eller annan knapp i byxorna...
  • En liten aptitretare igen som skulle rensa smaklökarna och om den gjorde... Äpplesorbet som var den mest ljuvliga vi ätit.
  • Efterrätt 1: mjuk peccorinoost, lemoncurd, persiljesocker, alger och en bit melon. Samma sak här, man kunde kombinera smakerna själv.
  • Efterrätt 2: mörk chokladmousse med kolsyrat björnbär, varm äpplekompott, kolsyrat stekt vit choklad (det poppade i munnen) och tranbärsjello.

Wabba! säger jag bara. Vi kunde rullat ner för den långa backen som ledde ner till parkeringen. Vi fick sitta en bra stund och relaxa innan vi orkade bege oss hem. Sen hade vi så mycket mer att prata om så vi var liksom inte klara efter middagen (som tog nästan 3½ timme)...

Det var en upplevelse för alla sinnen, så väl smaklökar som de kreativa och estetiska sinnena. En fantastisk miljö som jag gärna vill återvända till. Kajsa skickade idag ett tack-sms. Jag tror nog att hon blev glad för sin överraskningsdag :o)

Tyvärr har något hänt med mina revben. Panodil och ipren som jag kombinerat hela veckan, med tveksam verkan, funkar inte ett dugg nu. Igår efter middagen hade jag så ont så jag fick bita ihop för att hålla tårarna borta. Jag var glad att jag inte skulle köra på småvägarna från Romeleåsen. Caroline körde. Jag körde dock hem från Lund och det kunde inte gå fort nog. Det har inte blivit många timmars sömn. Idag har jag fått lite starkare tabletter av min svägerska för att överhuvudtaget överleva dagen. I morgon får jag ringa vårdcentralen igen för att få något utskrivet. Denna smärtan är outhärdlig. Hela högra sidan av kroppen är påverkad, det gör ont i revbenen när jag rör höger ben och höger arm. Läkaren sa att jag kunde räkna med att det skulle göra väldigt ont i en vecka och sedan skulle det succesivt bli bättre men det ska väl inte bli sämre när en vecka nästan har gått?

Jobba ska jag i alla fall inte i morgon. Benjamin fick feber i fredags kväll och jag tror han har febergräns idag. Vi ska kolla när han sovit middag. Vi får se hur vi löser det i morgon. Han är ganska snäll när han vet att jag har ont så han kan nog vara hemma med mig om det krisar.

Nu ska jag återvända till soffan och min virkning.



1 comment:

Ivy said...

Veckosammanfattningar är super, hoppas att du håller i dem hela året :) Jag minns att jag gjorde veckosammanfattningar när Isa var nyfödd - inget avancerat som du gör, utan bara bilder i en mapp + word text... det höll i dryga 4 veckor ;)

Ang. revbenen - jag bröt 3 st när jag var 9-10 år och det tog lång tid innan den första intensiva smärtan gick över. När jag var gravid trodde jag att jag brutit en igen... Den har alltid varit kantigare, känsligare än de andra revbenen och än idag gör det ont om jag petar för hårt.
Hoppas att dina smärtor släpper snart, ta de värktabletter som du får utskrivet - så att du och kroppen får vila från värken!
kram!