Wednesday, June 17, 2009

Så trött på detta fightande

Jag är så trött på svensk sjukvård, eller ska jag säga skånsk sjukvård? Det är kanske bara här det är så segt och som man måste kämpa för att få sin behandling. Jag ska ju snart testa på Blekinges sjukvård - om bara remiss*pip, pip* kan skickas dit någon gång!!!

Jag ringde nu på morgonen till Karlskronas sjukhus, Blekingesjukhuset, för att kolla med väntetider osv. Remissen har inte kommit till dem ännu och det var två veckor sedan jag pratade med dem i Lund och godkände att de skickar remissen till Karlskrona. Enligt remisspraxis ska remiss skickas inom 3 dagar efter remissbeslut (ja, jag har läst på). Ok att en läkare kanske måste ta ett sista beslut men som sagt, det var 2 veckor sedan och remisser borde väl skickas elektroniskt?

Kvinnan jag pratade med i Karlskrona var väldigt trevlig! Tyvärr så utför de inga ablationer under resterande sommaren utan de tar upp det i augusti igen och hela augusti är fulltecknad. Så troligtvis blir det i september eller oktober. Jag hoppas på det första. Om bara remiss*pip, pip* kan skickas någon gång. Hon som har hand om ablationsköerna i Lund, hon som jag pratade med för 2 veckor sedan, var inte anträffbar så denna Hanna skickade ett mail. Vissa fördelar ska man ha av att jobba inom Regionen, jag kommer åt allas mailadresser. Och det var ett något bitskt mail. Jag är TRÖTT på att vänta. Jag har en tredje sommar framför mig med hjärtproblem.

Kvinnan i Karlskrona drog lite efter andan när jag sa att jag har väntat sedan september på att få detta gjort. Undra hur hon hade reagerat om jag sagt att egentligen har jag väntat sedan februari i fjor men det tog 7 månader för dem att kalla mig för onödig bedömning i Lund. De i Malmö hade ju redan gjort bedömningen i februari att medicin inte funkade så varför skulle läkaren i Lund dra ut på det och göra ytterligare en bedömning. I princip talade han ju bara om riskerna för mig och gjorde inga direkta undersökningar för att säkerställa sitt beslut. Karlskronakvinnan sa i alla fall att det är ju synd att Lund alltid drar så på att skicka remisser vidare enligt vårdgarantin, hade de bara gjort det tidigare hade jag fått min operation gjord nu under våren. JAG HADE KUNNAT VARA BESVÄRSFRI NU!!!! om Lund bara gjort sitt jobb!!!

Behöver jag tala om att jag är ganska pissed?! Behöver jag tala om att jag grämer mig ännu mer att jag inte tjatat mer och legat på tidigare? Men varför ska jag ens behöva ligga på, ringa, maila och vara allmänt besvärlig? Behöver jag tala om att jag är så *pip* förbannad över att behöva gå med dessa problemen under en tredje sommar för att Lund inte gör vad de ska? Dvs ser till patientens bästa istället för att de vill klara allt själva vilket de inte gör och därmed har megalånga köer?

Jag ligger på ett sådant lager med feta fina nyheter för en tidning, inte bara detta. Men jag orkar inte med det just nu. (Har egentligen tips om oegentligheter inom Regionen men det gäller att vara rädd om sitt jobb också...)

Vårdgarantin säger att från det att beslut om åtgärd (operation i mitt fall) tas ska behandlingen påbörjas inom 90 dagar. Jo, tjena! Testa 9 månader som kommer bli 12 månader nu iom sommaren. Snacka om att fett missa vårdgarantins gränser och syftet med den.

Jag är så trött, jag är så trött, jag är så förbannat trött! Dessutom har jag haft mycket problem med hjärtat de senaste kvällarna. Förmodligen därför som jag tar upp fighten. Igår hade jag en vilopuls på 100 när jag satt i soffan och tittade på TV. Inte så nice...

______________________________________

Tillägg:
Remissen ligger på verksamhetschefens bord för påskrift av betalningsförbindelsen... Jag bad dem påminna igen och det skulle de göra i morgon. Det handlar om min remiss samt 4 till. Skriv på gubbe!

Idag är jag på dåligt humör, riktig dåligt humör och jag jobbar dessutom till efter kl 17 mot mina vanliga 15.30.

No comments: