Friday, February 4, 2011

Men va f-n......

Sedan i onsdags har jag upplevt att jag har mer sammandragningar och att de kommer tätare. Så igår när jag räknat till 4 st på 30 minuter ringde jag barnmorska direkt på KK och hon bokade in mig på en tid i morse på KK. Väl där fick jag lämna urinprov, de tog sänkan och jag fick ligga med CTG för att kolla sammandragningarna. Läkaren kollade även med ultraljud om livmodertappen var ok och om jag hade några flytningar som tydde på infektion eller bakterier. Alla de testen var ok.

MEN blodtrycket var lite högre än normalt. Jag brukar ha 120/70 och idag låg det först på 135/85 och sedan på 125/85. Det är undertrycket som är på gränsen. Stiger det till 90 kan det vara tecken på havandeskapsförgiftning IGEN. Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhh! Jag känner så väl igen det från förra gången. Det var så det började... Jag hoppas det är något tillfälligt.

Jag är i alla fall beordrad sängläge hela helgen och sedan ska jag till min vanliga BM på måndag för att kolla blodtrycket och urinen igen för att se om det sjunkit. Jag får inte göra något i stort sett, inte ens laga mat :o( Hur ska jag kunna låta bli?

Sammandragningarna räknas som förvärkar och det viktigaste är att de inte påverkat livmodertappen. Den är 42 mm vilket är ett jättebra mått. Om de ändrar karaktär eller ökar ännu mer så ska jag kontakta dem igen men hon trodde inte att det var någon risk för prematur födsel pga tappen i alla fall.

3 comments:

kattiiiiss said...

Hej!
Hur är det med dig?
Hoppas att du har det bra.
Tänker på dig!
Kram

Cake Me Happy said...

Håller tummarna att nr 2 blir "enklare", de sägs ju bli det oftast...
Jag köpte mald mandel på Lidl faktiskt, 20kr för 200g ca och så himla smidigt! Innuti hade jag vitchoklad- och limefyllning, enkelt o smarrigt!

Cake Me Happy said...

Här tar jag både receptet på macarons och på fyllning; http://bakemyday.se/?cat=20 Gillar hans blogg skarpt! Limefyllningen är bara 100g vit choklad som smälts med 0,5dl grädde och blanda med saft och skal av en lime, in i kylen tills den går att spritsa - klart! Jag skulle bakat ikväll men är helt slut så det får bli imorgon istället!
Jag köpte mandeln på Lidl i Trelleborg!