Thursday, November 19, 2009

Julklappstankar

Det börjar bli dags att fundera på julklappar. Vi har redan fixat alla till Benjamin från oss. Tjoho! Kanske slinker det ner något mer men vi har handlat två "större" saker plus en till som han själv egentligen valt ut. Paketen till hans julkalender är nog oxå kirrade, måste räkna dem sedan när jag slår in dem. Funderar dock på att köpa en ny kalender att ha paketen i. Såg en så smart på Akademibokhandeln, med fickor där man stoppade i paketen så slipper jag sätta snöre på paketen att hänga dem i.

Vad är mer fixat? Jag har fixat en julklapp till Roger, en till pappa och Gunilla. Den andra till dem ska jag fixa snarast. Jag har även köpt julklapparna till Emma, Bemis kusin. Roger har fixat julklapp till sin syster, en till mig (jag vet vad det är :o)), en till sin pappa, en till sin farmor och jag tror att han har fixat till Patrik (svåger) med. Det känns som om vi har ganska bra koll i år och har varit ute i god tid för en gångs skull. Det är riktigt skönt.

Men vad önskar vi oss själva då? Eftersom vi har bokat vår semesterresa till sommaren redan, som går av stapeln i juni och bär av till Italien, önskar vi oss bidrag till resan. Det kostar en del att resa med lilla familjen :o) men det känns ack så behövligt. Denna hösten har varit jättetuff för mig och jag känner att en semesterresa bokad lättar upp rejält. Att resan sedan går till mitt älskade Italien är ju inte fel. Jag ska njuta av foccacia till frukost (Det gick tidigare runt en man och sålde färskt bröd på morgonen på det hotellområdet vi ska bo på - jag har varit där innan. Han pinglade i en klocka när han gick förbi med sin brödvagn och min pappa sprang alltid ner på morgonen och köpte mumsigt bröd till frukost.) Jag ska njuta av sol, bad och underbar miljö. Vi ska ha hyrbil så vi kommer åka på utflykter i det vackra Toscana och jag ska ta många, många foton.

Förrutom bidrag till semestern kan jag bara tala för mig själv vad jag önskar mig.
  • Eftersom vi förhoppningsvis renoverat färdigt lilla toaletten till jul skulle jag vilja piffa med lite nya fina handdukar (turkosa *ler*) och lite annat smått och gott som man kanske kan hitta på Hemtex. De har så mysiga, tjocka handdukar där. Så, presentkort där kanske? Eller om man vill köpa de dära handdukarna själv - helst turkosa dårå. Tänk då på att de är till gästtoaletten och ska vara i lämplig storlek.
  • Benjamin ar blivit väldigt förtjust i att pyssla. Och alla vet ju att jag ÄLSKAR att pyssla med många olika saker. Var köper man då lämpligast lite blandat pyssel till barn? Jo, Panduro. Men hallå, detta var ju en önskelista vad jag Hanna önskar mig och då ska jag väl inte köpa pysselsaker till B för mina julklappspresentkort? Men det är ju en sak som han och jag gör tillsammans så jodå. Eller ge presentkortet till Bemi då :o)
  • Sen har vi alltid klassiska IKEA. Där finns alltid en massa som man behöver....
  • Givetvis önskar jag mig ett nytt objektiv till min kamera (50 mm fast objektiv, pekar till höger i kolumnen där jag har en allmän önskelista) men det vet jag kostar lite för mycket för att önska sig till jul. Det får jag skrapa ihop till själv men jag nämner det i förbifarten...
  • Berlocker till mitt Pandora-armband önskar jag ju mig med. Jag har Tro-hopp-kärlek, tärningen, en mönstrad rund kula och en avskiljare. Armbandet ska gå i svart, vitt, silver och ev beige (finns mönstrade glasberlocker i färg bland annat därav färgönskemålen).

Benjamin då. Vad önskar han sig? Vi har betat av en av sakerna som han önskar sig, morfar har köpt en annan sak som han önskar sig och farfar kommer nog köpa den tredje saken som han önskar sig. Kvar återstår en sak som Bemi faktiskt själv sagt att han vill ha:

  • En långärmad tröja med....SPIDERMAN. Benjamin är inne i en riktig Spidermannen-period. Så en tröja med denne figur på skulle göra mini glad. Se storlek längre ner.
  • Benjamin ar börjat uppskatta att man läser sagor för honom, så enkla sagoböcker.
  • Musik-CDs för barn. Han har Astrid Lindgrens men han vill nog gärna ha fler. Gärna med kända barnvisor och även andra så klart.
  • Som jag skrev innan gillar han att pyssla, rita, klippa, limma och sånt. Så pysselsaker anpassade för en 3-åring. Han behöver lite stillsamma saker att sysselsätta sig med för att träna på uthålligheten med sådana saker. Han har ju myror i brallan och kan inte sitta still många sekunder, så det behöver han träna på.
  • Sedan är det ju det vanliga, kläder behövs alltid. Han har just nu storlek 98/104 om det är dubbelstorlekar. Är det enkelstorlekar är det lika bra att köpa 104. Han växer så det knakar.
  • What else? Leksaker så klart. Inga jättestora leksaker, säger mamma och pappa med bedjande röst. Han har inte plats till hur mycket som helst och att rensa, ja, det är inte så populärt hos lille killen.

Det är väl det jag kan komma på just nu. Jag ska fråga Roger om han har något att tillägga till Benjamins lista.

Vad önskar ni er? Hur långt har ni kommit med julklappshandlingen? Jag längtar verkligen till december just nu. Jag kommer göra ett fotoalbum liknande det jag gjorde i fjor, där jag tar minst ett foto om dagen och dokumenterar vad vi gör från 1 dec till 24 dec. Som en nedräkning till jul. Vissa pysselsaker som jag har köpt till B måste jag spara tills dess så att jag kan dokumentera det som en aktivitet inför julen.

Kanske ska skriva vad jag köpt för pysselsaker till B så här långt. Jag har köpt silkespapper (vi ska göra smällkarameller), filt (ska göra hans B bland annat och lite djur tror jag), sådana ögon som man klistrar på som rör sig, små foamfigurer som han kan limma på sina teckningar och liknande och så har jag köpt riktigt lim. Så, inte jättemycket saker men jag samlar det i en pyssellåda som vi bara kommer ta fram på helgerna just nu. Han har inte sett det än så vi får se i morgon eftermiddag vad han tycker om det :o)

Kanske ska ta och jobba lite?

1 comment:

Ivy said...

Det är så mysigt att pyssla tillsammans, sånna julklappar kommer verkligen att gå hem! Har själv problemer med julklappsönskemål till Louisa, iom att hon fyller år så nära jul. Vi har frånsagt leksaker från de flesta - mest böcker och pysselsaker (men jag vet att Isa får Maileg kaniner fr farmor så det är ju leksaker visserligen.)Louisa önskade själv danskurs och det tror jag att mamma och pappa kommer att ge henne (mamma älskar att dansa, så hon menar att Isa har fått 'det' från henne ;) )