Wednesday, July 22, 2009

Uppdaterat läge

Igår skickade jag ett mail till den person som är samordningskoordinator i vårdgarantinfrågor. Idag har jag pratat med han som är ansvarig nu under sommaren. Han hade grävt lite i mitt fall och hade en del intressant information till mig.

Orsaken till att det inte har skickats någon remiss till Karlskrona är pga att Karlskrona inte kan göra den typen av ablation som jag behöver, de har inte den expertisen. Den kan bara utföras på Karolinska i Stockholm, Linköping eller i Lund. Karolinska har sagt nej då de har 8 månaders väntetid redan för sina egna patienter. Linköping hade också sagt nej. Ablationer är tydligen ett stort problem i Sverige, de hinner inte med att göra dem inom gränsen för vårdgarantin.

Ett litet hopp finns dock. Det har öppnat ett privat aöternativ i Stockholm, Arrythmia Center MEN Region Skåne har inget avtal för tillfället med dem. Koordinatorn hoppas dock att de snart ska ha det och väntar besked på fredag eller måndag. Jag kan inte se hur de ska kunna låta bli att skriva avtal med dem eftersom de inte klarar vårdgarantin. Arrythmia Center öppnade i maj i år så det är väldigt nytt och de har inga köer tydligen...

Så snälla, håll tummarna att koordinatorn har ett positivt besked till mig.

Koordinatorn var för övrigt väldigt trevlig och bad så mycket om ursäkt och skämdes å sjukhusets vägnar. De skulle helt klart ha informerat mig om vad som har hänt i mitt fall och att de har skickat min remiss vidare.

Men det är min vanliga otur, varför skulle jag ha en "vanlig" ablation när det finns "ovanliga"? Om det inte går med det privata alternativet ser det ut som om jag får stå kvar i kö i Lund och där har jag ju snart väntat i ett år. (Vilket enligt koordinatorn är på tok för länge och jag håller med honom!)

På fredag eller måndag hoppas jag som sagt ha mer information.

2 comments:

Anonymous said...

Heej.
Hur kommer det sig att du väntat i lund ett år ? tänkte på vårdgarantin det är ju efter 3 månader man åberopar den?

Vad är det för ablation du skall göra? Jag skall göra en Rf ablation tror jag den hette. Är det samma?

=)Kram Veronica

Ivy said...

Det är bra att du fått information - äntligen. MEN, du har ändå inte fått vårdgarantin uppfylld och det är fortfarande fel. Jag hoppas att Lund går igenom den där kölistan, det känns ju helgalet!