Sunday, May 24, 2009

3-årskalas

Igår var det stora kalasdagen. Större delen av fredagseftermiddagen och lördagsförmiddagen förberedde jag maten till kalaset och Roger städade och fejjade. Teamwork! I fredags var Benjamin hos faster en stund och igår åkte han på utflykt med morfar till Pildammsparken och fikade och sov middag i husbilen (favvostället). Så vi kunde fokusera på att förbereda helt och hållet. (TACK!)

Kalaset avlöpte bra, maten tog i stort sett slut vilket är ett bra betyg. Vi hade kall buffémat vilket jag tycker är smidigt när det är 20 personer som ska ha mat. Vi bjöd på marinerad kycklingfilé med soltorkade tomater, vanliga tomater, balsamvinäger, basilika och babyspenat och marinerad fläskfilé med fransk senap, pepparrot och kapris. Till det hade vi gjort en rostad potatissallad med grön sparris, rädisor och massa färska örter. Som sås hade jag gjort en ost och örtcreme, mycket god!! Till fikan hade vi bullarna jag bakade förra helgen och en jordgubbstårta med dumlegrädde och jordgubbssylt. Se bild nedan. Också väldigt uppskattad, det blev endst en liten bit kvar som jag tror vi mumsar på ikväll.

Bemi fick många fina presenter. Han fick en av oss (stor studsmatta), den/de andra får han på sin födelsedag på tisdag. Han fick tallrikar och bestick med Musse Pigg, shorts, bok med CD, kastruller och redskap från IKEA som ser ut som de mamma använder (jag får ha mina ifred kanske?!), fräcka skejtarjeans och skjorta, rejäla innebandymål (som han ska ha i trädgården dock) och klubbor och boll, bärbar DVD till bilen, matleksaker (han älskar ju att laga mat och dona), leksakspengar och sedan tidigare har han ju fått sin älskade motorcykel (tittis). Den visade han gärna för alla som var här igår. Alla blev rastade med den, dvs de fick följa med honom på en runda. Han kan ju inte åka med den själv. Min fasa är att batteriet ska lägga av någonstans på vägen. Den går ju inte att bära hem direkt... Men han älskar den och vill helst åka en runda minst varje dag.

Kvällen avslutades relativt tidigt och Roger och jag softade och tittade på det inspelade avsnittet av Robinson. I morse var Bemi så snäll så han sov till strax innan kl 8 (det var länge sedan det hände så jag tror han var rejält trött efter igår). Men tyvärr fick morgonen en tuff början med sanering av Bemi.... Inte alltid bra att sova i boxershorts.... Så nu är det belöning när nr 2 kommer i pottan istället för i blöjan. Tur att Bemi är glad i pengar och gärna vill tjäna en slant. Hoppas bara att trixet funkar.

Nu vilar Roger och Bemi. De ska åka till gamlemormor sedan för hon fyller år idag. Jag stannar hemma och tar det lite lugnt. Det räcker med ett kalas per helg. Min axel gör också ganska ont. Jag ska ringa doktorn i morgon igen för tabletterna gör varken från eller till. Ska vi gissa på kortisonspruta?! Så en lugn eftermiddag kan jag behöva. Sedan rullar veckan på i morgon igen.

Förresten, fick en glad överraskning igår när jag kollade mailen efter kalaset. Jag har vunnit en av de tävlingarna som jag har bloggat om. Jag vann ett halsband i morsdagspresent med Benjamins namn! Någon gång skulle det väl vara min tur!!

Tårtan



Bemi älskar ballonger. Som han kämpade med att försöka blåsa upp denna.
Till slut var den ganska full av saliv....





Bemi med två av sina kusiner, Kim och Tobbe.




Glad Bemi busar med Tobbe. Här kan man se hans bandymål i bakgrunden.



Man kan vila på studsmattan också...




Och så klart studsa lite med hjälp av pappa...
Det tog två timmar för pappa att blåsa upp studsmattan med den dåliga kompressor vi har...




Och så en bild från i torsdags när vi var hos tvillingarna och grillade och lekte. Killarna lekte så fint tillsammans och det är så skoj att se. Vi var i Käglinge rekreationsområde och tittade på får och grodor och gick en runda. Det var så härligt väder i torsdags, annat än idag det...

1 comment:

Ivy said...

Vilka härliga bilder på 3-åringen! Förstår att det blev en lyckad dag, så fint som ni ordnat. Superbra presenter verkar han ha fått, Isa skulle absolut rådigga studsmattan också, hon får studs hos kusinerna hehe.

Førstår att ni är trötta idag, men tänk vad lugn och ro en stund framför ni får när han roar sig med presenterna!


Kram i förskott till 3-åringen!!!