Sunday, July 4, 2010

Ser ni skillnad?

Igår hade jag lite kalas eftersom jag fyllt år. Vi började med lite kaffe, kaka och tårta i värmen på vårt trädäck. Två storters italienska kakor, en hembakad chokladkaka och sedan snabb marängtårta.


Båda fotona tagna med Canon 50 mm.
Sedan var barnen sugna på att leka lite, dvs Anton, Emma och Benjamin. Att sedan de vuxna barnen och skulle bli inspirerade visste vi inte då... Roger, hans systerson Danne och hans tjej Sandra ville också leka med vatten. Sandra blev nog blötast men Danne kommer nog få igen vid lämpligt tillfälle.... Benjamin skrattade så han vek sig dubbel när Danne hällde en spann iskallt vatten över Sandra.

Benjamin tittar på när pappa puh skjuter med vattenpistol.
Canonobjektiv 18-55 mm


Får jag plats?
Canonobjektiv 18-55 mm.
Sedan, efter lite lek och snack grillade vi korv och vissa åkte hem/återvände till husbil och andra stannade kvar och snackade, drack goda rossini och frozen strawberry daiquiris.
Långt senare på kvällen blev vi anfallna av konstiga djur, Roger kallar dem ollonborrar :o) Inte för att jag vet om det är deras riktiga namn. De svärmade förmodligen och hade bestämt sig för att det var lämpligt precis vid vårt trädäck. Roger är en aning rädd för sådana djur så det blev rätt komiskt där en stund :o) Återigen vek vi oss dubbla av skratt (vi tränade verkligen magmusklerna igår fast vi var rätt stillasittande). Jag var tvungen att gå bort till pappa i husbilen och förklara de rätt höga ropen och skriken som kom från vår trädgård :o) När jag återvände hade de andra evakuerat trädäcket och satt sig i säkerhet där inne :o)
Vad jag egentligen ville komma till var att jag igår bytte tillbaka och tog lite bilder med mitt 18-55 objektiv på kameran. Jag hade inte med det på semestern och har inte använt det sedan jag fick 50 mm-objektivet. Innan har jag inte funderat så mycket på färgåtergivning och sånt men jisses. Ser ni skillnaden på bilderna i detta inlägg? Jag vet inte om det är specifikt för dessa bilder men jag får nog testa och se om jag ser samma skillnad framöver. Då blir det nog svårt att använda 18-55-objektivet igen fast jag behöver ju ett sådant också. Jag klarar mig inte enbart med ett 50 mm som närgräns. Vad ska man annars ha tros?
Kanske ska förklara vilken skillnad jag ser. På bilderna tagna med 50 mm tycker jag att färgerna är mycket klarare och skarpare. På de bilder tagna med 18-55 tycker jag färgerna är ljusa och rätt mesiga. Kan ju vara ljuset som spökar också så jag ska fortsätta testa under liknande ljusförhållanden med båda objektiven.

Benjamin hjälper pappa samla upp kvistar från när pappa klippt häcken.
Canon-objektiv 50 mm


Benjamin spexar med grannarna.
Canon-objektiv 50 mm


Min fina astranita.
Canon-objektiv 50 mm




En av mina underbara pioner.
Canon-objektiv 50 mm

2 comments:

MiA said...

Åh, prova att färga själv! Det är alls inte svårt :))
Jag har en tutorial på min blogg, länk överst i högerspalten. Färg köper jag flytande batikfärg från Panduro, och garnet från vartoftagarn.se, titta i onlineshopen under "virkgarner" sedan Eliza 8/4 på härvor i storpack :)) Jag färgar helst på oblekt garn för det ger lite varmare nyanser än att färga på vitt garn.

MiA

MiA said...

Hej igen :)
Vartoftas garnhärvor är bra omknutna - på 4-5 ställen. Det tycker jag räcker bra, men vill du vara mer säker så knyt om ett par gånger till själv innan du färgar. När garnet ligger i färgbadet behöver du inte "röra om" - det räcker att peta lite med en träslev eller liknande och trycka ner lite här och var så det inte blir för flammigt - eller så låter man bli om man vill ha det mycket flammigt :)

Nä, blir inte fasligt trassligt. Jag vindar på nystvinda och nystmaskin det funkar jättebra :))

Lycka till!
MiA